Sähkösopimuksia solmiessa törmää väistämättä kirjainlyhenteeseen SME ja vuosilukuun 2014. Kyseessä eivät ole satunnaiset ehdot vaan Energiateollisuus ry:n laatimat yleiset sopimusehdot, jotka viitoittavat sähkön vähittäismyyntiä jakeluverkkoon liitetyille asiakkaille.
Suomessa sähkön myyntiä säädellään tarkasti sähkömarkkinalailla, ja SME 2014 on sen käytännön työkalu. Se on määritellyt arjen pelisäännöt jo vuoden 2015 alusta, ja sen vaikutus ulottuu jokaiseen sähkösopimukseen.
Mitä SME 2014 tarkoittaa?
SME 2014 on virallinen nimi sähkönmyyntiehdoille, jotka tulivat voimaan 1.1.2015. Ehdot ovat Energiateollisuus ry:n suosittelemat yleiset sopimusehdot.
Sähkönmyyntiehdot 2014
1.1.2015
Energiateollisuus ry
SME 2024 (1.12.2024 alkaen)
Keskeiset tiedot pähkinänkuoressa
- SME 2014 on sähkönmyyntiehtoja, ei verkkopalveluehtoja.
- Niitä sovelletaan sähkönkäyttäjän ja sähkönmyyjän välillä.
- Ehdot kattavat niin kuluttajat kuin yritysasiakkaat.
- Sähkösopimus koostuu kolmesta tasosta: yksilölliset ehdot, hinnastot ja SME 2014.
- Hinnanmuutoksista on aina ilmoitettava asiakkaalle.
- Sopimuksen irtisanomisen ehdot määritellään yksilöllisissä sopimusehdoissa.
- Sähkömarkkinalaki on perusta, jolle SME 2014 rakentuu.
| Asia | Sisältö |
|---|---|
| Virallinen nimi | SME 2014 (Sähkönmyyntiehdot 2014) |
| Kattavuus | Jakeluverkkoon liitetyt sähkönkäyttäjät |
| Sopimuksen hierarkia | Yksilölliset ehdot > Hinnastot > SME 2014 |
| Pakolliset liitteet | Verkonhaltijan tiedot, käyttöpaikan tiedot, yksilölliset ehdot, hinnasto, linkki yleisiin ehtoihin |
| Asiakasoikeus | Pyydettävä yleiset ehdot veloituksetta kirjallisesti |
| Hinnanmuutos | Ilmoitetaan etukäteen, ehdot yksilöllisissä sopimusehdoissa |
| Irtisanominen | Määritellään yksilöllisissä sopimusehdoissa |
| Päivitys | SME 2024 voimassa 1.12.2024 alkaen, SME 2014 tietyille sopimuksille |
Kehen sähkönmyyntiehdot SME 2014 sovelletaan?
Soveltamisala on laaja, mutta sillä on selkeät rajaukset. SME 2014 sitoo sähkön vähittäismyyntiä, joka tapahtuu jakeluverkkoon liitetyille sähkönkäyttäjille. Tämä koskee sekä kotitalouksia että yrityksiä.
Sopimuksen edellytykset
Ennen kuin myyntisopimus voidaan tehdä, usean ehdon on täytyttävä. Ensinnäkin liittymissopimuksen tulee olla voimassa. Tämä sopimus koskee fyysistä liittymistä jakeluverkkoon. Samoin verkkosopimuksen on oltava voimassa.
Lisäksi käyttäjän on täytettävä liittymissopimuksen ja verkkosopimuksen velvoitteet. Teknisten vaatimusten täyttyminen on viimeinen edellytys. Vasta sitten sähkönmyyntisopimus astuu voimaan.
Yksityinen kuluttaja vai yritys?
SME 2014 käsittelee molempia ryhmiä, mutta ehdoissa on erityismerkintöjä.
SME 2014 -ehdot eivät kata verkkoon liittämättömiä kohteita tai sähkön siirtoimituksia, kuten siirtoa, joka on oma palvelunsa.
Sähkömarkkinalaki asettaa puitteet SME 2014:lle. Laki määrää esimerkiksi sähkön mittaukselle tarkat vaatimukset, joita verkonhaltija ylläpitää. Vikailmoitukset tehdään aina verkonhaltijalle, ei sähkönmyyjälle.
Miten SME 2014 ja SME 99 eroavat toisistaan?
Vanhempi SME 99 on ollut käytössä ennen vuotta 2015. SME 2014 toi mukanaan muutoksia, jotka heijastelivat sähkömarkkinalain kehitystä ja kuluttajansuojan parantumista.
Merkittävin ero on sopimusehtojen rakenteessa. SME 2014 määrittelee sopimuksen kolmiportaista hierarkiaa selkeämmin: yksilölliset ehdot menevät hinnastojen ja yleisten ehtojen edelle.
SME 2014 on linjassa sähkömarkkinalain kanssa ja sisältää enemmän säännöksiä laskutuksesta, hinnanmuutoksista ja sopimuksen irtisanomisesta. Sitä on päivitetty vastaamaan digitaalisen ajan vaatimuksia, kuten sähköpostiosoitteet. SME 99:stä puuttuvat monet näistä selvennyksistä.
Mitä SME 2014 toi uutta?
Uusia elementtejä olivat muun muassa tarkemmat ohjeet sopimuksen liitteisiin ja oikeus saada yleiset sopimusehdot veloituksetta kirjallisena.
Miksi SME 99 on edelleen olemassa?
Vaikka SME 2014 on hallitseva, SME 99 saattaa esiintyä vielä joissain vanhoissa sopimuksissa.
SME 2014 ja SME 99 eivät ole rinnakkaisia järjestelmiä, vaan SME 2014 korvasi SME 99:n uutena versiona vuoden 2015 alusta. Vanha ehtoversio pysyy periaatteessa voimassa niissä sopimuksissa, joissa ehtoja ei ole päivitetty.
Miten sopimus voidaan irtisanoa SME 2014:n mukaan?
Irtisanomisen pelisäännöt
SME 2014 -ehtoja täydentävät osat C käsittelevät sopimuksen muuttamista, siirtoa ja päättymistä. Irtisanomisehdot eivät kuitenkaan ole yleisissä ehdoissa vaan määritellään sopimuksen yksilöllisissä ehdoissa.
Tämä tarkoittaa, että sopimuksen pituus, irtisanomisaika ja jopa irtisanomisen estot ovat neuvottelukysymyksiä. Yleiset ehdot tarjoavat vain rungon.
Sopimuksen siirto ja muut muutokset
Myyjä ja käyttäjä voivat yhdessä sopia muutoksista omien sopimustensa ehtojen mukaisesti. Muutokset edellyttävät aina kummankin osapuolen suostumusta. Tämä tekee sopimuksesta joustavan mutta samalla selkeän.
Mitkä ovat asiakkaan oikeudet SME 2014:n mukaan?
Asiakkaalla on parantuneet oikeudet verrattuna vanhempiin ehtoihin. Yleiset sopimusehdot tulee antaa sopimusta tehtäessä. Lisäksi yleiset sopimusehdot täytyy pyynnöstä lähettää veloituksetta kirjallisena. Tämä helpottaa oikeuksien vertailua ja varmistamista.
Laskutus ja hinnanmuutokset
Hinnastot ovat erillisenä liitteenä sopimukseen. Hinnanmuutosten ehdot määritellään yksilöllisissä sopimusehdoissa. Asiakkaalle on ilmoitettava hinnanmuutoksesta etukäteen. SME 2014:n osa B käsittelee laskutusta ja sähkönmyynnin keskeyttämistä.
Koska hinnanmuutosten tarkat ehdot ovat yksilöllisissä sopimusehdoissa, ne voivat vaihdella suuresti myyjien välillä. Ennen sopimuksen allekirjoittamista on hyvä varmistaa, miten nopeasti ja millä perusteella myyjä voi muuttaa hintaa.
Mikä on SME 2014:n aikajana?
- Ennen 2015: SME 99 on käytössä.
- 1.1.2015: SME 2014 tulee voimaan.
- 2015–2024: SME 2014 on ensisijainen ehtokokonaisuus uusissa sopimuksissa. Useimmat sopimukset siirtyvät sen piiriin.
- 2024: Energiateollisuus ry päivittää ehtoja yhteistyössä Energiaviraston ja Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanssa.
- 1.12.2024: SME 2024 tulee voimaan. Toistaiseksi voimassa olevat sopimukset siirtyvät sen piiriin.
- Jatkossa: SME 2014 pysyy voimassa tietyissä erikseen sovituissa sopimuksissa.
Mikä on varmaa ja mikä jää epäselväksi?
| Vakiintunutta tietoa | Selkiytymättömiä kohtia |
|---|---|
| SME 2014 tuli voimaan 1.1.2015. | Kaikkien vanhojen SME 99 -sopimusten tarkka tilanne. |
| Ehdot on laatinut Energiateollisuus ry. | Yksityisten ehtojen tulkinnat voivat vaihdella myyjien kesken. |
| Ristiriitatilanteessa yksilölliset ehdot menevät yleisten edelle. | Hinnanmuutoksen tarkat ehdot määritellään yksilöllisissä sopimusehdoissa, ja ne voivat olla monimutkaisia. |
| Asiakas saa halutessaan yleiset ehdot veloituksetta. | Yksittäisten oikeuksien tarkka soveltaminen on sopimuskohtaista. |
Mistä SME 2014 on peräisin ja mitä sen taustalla?
SME 2014 on lyhenne sanoista Sähkönmyyntiehdot 2014. Ehdot on laatinut Energiateollisuus ry, ja ne perustuvat sähkömarkkinalakiin. Tavoitteena on ollut luoda yhdenmukainen ja oikeudenmukainen käytäntö koko alalle.
Sähkömarkkinalaki antaa puitteet, ja SME 2014 toimii sen soveltamisohjeena. Laissa määritellään esimerkiksi toimitusvelvollisuus ja mittauksen vaatimukset.
Mistä löytyy luotettavaa tietoa SME 2014:sta?
Luotettavin tieto on peräisin suoraan alkuperäisistä lähteistä. Energiateollisuus ry hallinnoi ehtoja ja niiden päivityksiä. Sähkömarkkinalaki on myös julkinen asiakirja.
SME 2014:ää sovelletaan jakeluverkkoon liitetyille sähkönkäyttäjille tapahtuvassa sähkön vähittäismyynnissä.
Energiateollisuus ry:n yleiset sopimusehdot
Myyntisopimus voidaan tehdä, kun liittymissopimus on voimassa ja käyttäjä on täyttänyt velvoitteensa.
Tutkimusraportti, kohta 1.2
Yhteenveto: Mitä SME 2014 tarkoittaa?
SME 2014 on sähkönmyyntiehdot, jotka tulivat voimaan 1.1.2015 ja jotka Energiateollisuus ry laati. Ne määrittelevät pelisäännöt sähkön myynnille jakeluverkkoon liitetyille asiakkaille, ja ne ovat osa sopimuksen kolmiportaista rakennetta. Uusi SME 2024 on jo korvannut ne uusissa sopimuksissa, mutta SME 2014:llä on yhä suuri merkitys monessa voimassa olevassa sopimuksessa.
Lue lisää: SME 2014 – Sähkönmyyntiehdot selkokielellä selitettynä
UKK – Usein kysytyt kysymykset
Miten saan uuden sähkösopimuksen?
Yleensä sähkösopimus tehdään verkkosivulla tai puhelimitse. Tarvitset käyttöpaikan tunnuksen ja henkilötietosi.
Onko SME 2014 pakollinen?
Ei ole pakollinen, mutta se on toimialan suosittelema ja yleisesti käytössä oleva ehtokokoelma. Myyjä voi käyttää myös omia ehtojaan.
Voiko sähköyhtiö muuttaa ehtoja kesken sopimuskauden?
Kyllä, mutta se on tehtävä yhteistyössä asiakkaan kanssa ja ilmoittamalla hinnanmuutoksista. Ehdot määritellään omassa sopimuksessasi.
Kuka valvoo SME-ehtojen noudattamista?
Energiavirasto ja Kilpailu- ja kuluttajavirasto valvovat sähkömarkkinalain ja sopimusehtojen noudattamista.
Mitä eroa SME 2014:llä ja SME 2024:llä on?
SME 2024 on uusin versio, joka korvaa SME 2014:n uusissa sopimuksissa 1.12.2024 alkaen. SME 2014 jää voimaan vanhoissa sopimuksissa.
Kauanko sähkösopimuksen irtisanominen kestää?
Irtisanomisaika määritellään yksilöllisissä sopimusehdoissa. Se on yleensä 14 vuorokautta, mutta voi olla pidempikin.
Mitä teen, jos haluan valittaa sähkönmyyjästä?
Ota yhteyttä Energiaviraston tai Kilpailu- ja kuluttajaviraston kautta. Ennen sitä kannattaa kilpailuttaa sähkösopimus.